Proiecte ColectivA

Close

Editing History

Editing History propune o abordare interdisciplinară a modalităților prin care cultura și arta pot determina o cunoaștere mai complexă și aprofundată a Istoriei. Utilizată ca subiect în creații, Istoria generează reflecții asupra modului prin care ne construim o imagine a prezentului, dar și asupra a ceea ce înțelegem în prezent când ne referim la ea.
Oferim ocazia revizitării istoriei prin filtrul artei. Pornim de la trecutul României, contextualizându-l în permanență ca parte a istoriei europene, și luăm istoria ca sursă de inspirație pentru discursuri artistice. Istoria devine material de lucru pentru artiști, iar arta – o metodă de interpretare posibilă printre altele (sociologică, antropologică…), cu avantajul apelului la cunoaștere emoțională, mediată discursiv.
Miki Braniște, Iulia Popovici


9 noiembrie, ora 19:00, Universitatea Sapientia
Calul alb. Scurtă istorie a urii (2017-1944) (75 min) / performance
de: Ioana Păun
cu: Ilinca Manolache
muzica live: Diana Miron
text: Smaranda Nicolau
investigația: Laura Ștefănuț
producător: Ioana Păun și Cristina Găvruș

In 2016 o jurnalistă TV plină de zel și dornică de afirmare investighează un proces istoric: condamnarea torționarului Ioan Ficior. Cu 60 de ani înainte Ioan Ficior, un tânăr comunist zelos, conduce lagărul de muncă Periprava unde 100 de oameni vor muri din cauza tratamentelor inumane aplicate. Cu alți 20 de ani înainte, în anii ‘40, un foarte tânăr baron ungur omoară un țăran român în fața fratelui acestuia, Ioan Ficior. Toate acestea într-un performance pus la cale de Ioana Păun, dus până la epuizare de actrița Ilinca Manolache, în mijlocul căruia tronează un acvariu plin cu pești vii și inserțiile de muzică live mixate cu vocea Dianei Miron.

Selecție de filme propusă de Radu Jude

9 noiembrie, ora 17:30, Casa Tranzit
Prezentare Found Footage Magazine
prezentare de: César Ustarroz, editorul Found Footage Magazine
Found Footage Magazine este o revistă independentă de film distribuită la nivel global. Revista oferă un conținut informativ, analitic și teoretic și pune accentul pe imaginile de arhivă în practicile de producție media.
Recviem pentru supraviețuitori: Recuperarea memoriei prin cinema-ul de found footage (120 min)
de: César Ustarroz

Prin salvarea înregistrărilor de arhivă, scurtmetrajele incluse în acest program restaurează memoriile celor care au fost uitați de istoria oficială, și, într-un mod sau altul, au devenit marginalii culturii dominante. Indivizii excluși și denigrați de către Istorie recâștigă o nouă voce prin reconstituirea poveștilor despre strămutările forțate, pedepsele injuste și segregarea perpetuă. Aceste înregistrări recuperate oferă, cel puțin, sentimentul compensării.

9 noiembrie, ora 20:00, Cinema Dacia
Țara Moartă (83 min)
regie și scenariu: Radu Jude
producător: Ada Solomon


Ce arată și ce nu arată o serie de imagini? Filmul este un eseu documentar compus din mai mult de 500 de fotografii dintre cele peste 8.500 ale colecției Costică Acsinte, texte de Emil Dorian și fragmente din coloana sonoră a filmelor de propagandă din anii ’30-’40. În fricțiunea dintre imagine, sunet și text, Radu Jude încearcă să restituie imaginea unuia dintre cele mai sfâșietoare episoade din istoria țării: Holocaustului din România, un subiect rareori discutat astăzi în societatea românească.

10 noiembrie, ora 19:00, Cinema Dacia
Autobiografia lui Nicolae Ceaușescu (180 min)
regie: Andrei Ujică
montaj și prelucrare sunet: Dana Bunescu
consultant vizual: Vivi Drăgan Vasile
producător: Velvet Moraru


Filmul are drept punct de plecare premisa lui Andrei Ujică care consideră că „La urma urmei, dictatorul nu e decât un artist care are posibilitatea să-și pună integral în practică egoismul. E doar o chestiune de nivel estetic, dacă el se cheamă Baudelaire sau Bolintineanu, Ludovic al XVI-lea sau Nicolae Ceaușescu”. Din punct de vedere formal, Autobiografia lui Nicolae Ceaușescu demonstrează că astăzi, utilizând exclusiv imagini existente, se pot realiza opere cinematografice pe subiecte recente, cu o respirație epică similară celei pe care o cunoaștem din filmele istorice de ficțiune.

11 noiembrie, ora 16:00, Casa Tranzit
Oh! Uomo (71 min)
regie și scenariu: Yervant Gianikian și Angela Ricci Lucchi
muzica: Giovanna Marini, Luis Agudo
cercetarea istorică: Diego Leoni
producător: Museo storico in Trento, Museo Storico Italiano della Guerra


Filmul despre perioada postbelică încheie trilogia Primului Război Mondial, începută cu „Prigionieri della guerra” și „Su tutte le vette è pace”. De la emblemele totalitarismului la fizicalitatea individuală a suferinței umane. Reprezentarea omului nou, încărcat de furie, pregătit pentru experiența totalitară, ieșit din război. Catalog anatomic al corpului rănit. De la deconstrucție la recompunerea artificială a corpului uman. Dar ce fel de umanitate e aceasta care uită și îngăduie repetarea ororilor?

12 noiembrie, ora 15:00, Casa Tranzit
REVUE (82 min)
de: Sergei Loznitsa
sunet: Vladimir Golovnitsky
producător: Ma.ja.de. Filmproduktion în co-producție cu St. Petersburg Documentary Film Studio și MDR, în asociere cu YLE TEEMA și Inspiration Films

REVUE se bazează pe arhiva jurnalelor de actualități realizate în URSS în anii ‘50 și’ 60. Filmul arată o față aproape uitată a perioadei sovietice și a modului de înțelegere a perioadei respective. REVUE explorează viața oamenilor de pe întreg cuprinsul spațiului sovietic, plină de dificultăți, de deprivări și ritualuri absurde, dar în același timp iluminată de razele iluziei comuniste.

12 noiembrie, ora 17:00, Casa Tranzit
No place for fools (82 min)
de: Oleg Mavromatti și Boryana Rossa
producător: Boryana Rossa și Andrey Silvestrov


Primul lungmetraj realizat în întregime din clipuri de pe YouTube. Sergey Astakhov este un bărbat gay convertit de Biserica Rusă și de către propaganda de stat într-un activist ortodox pro-Putin. Compus din clipuri de pe YouTube, unele de pe blogul lui Astahov, documentarul reprezintă cea mai pătrunzătoare privire asupra Rusiei de astăzi. „Nu trebuie să ne dăm copiii străinilor și homosexualilor!”, spune Sergey Astakhov. Cu câteva luni înaintea acestei declarații, Astahov confesează că este gay. Îl vedem lăudând magazinele Moscovei moderne, elogiind plăcerile pornografiei gay și elaborând tot soiul de liste – de la melodiile sale favorite la bolile sale. Își consideră homosexualitatea ca fiind una dintre boli.
-------------------------------
Informații despre bilete
Accesul este gratuit la toate evenimentele din program cu excepția performance-ului Calul alb. Scurtă istorie a urii (2017-1944).
Bilete: 25 lei preț întreg / 15 lei preț redus pentru elevi, studenți și pensionari
Biletele pot fi cumpărate în avans online prin Biletmaster.ro și la Agenția Teatrală (P-ța Ștefan cel Mare, Nr. 14), deschisă de marți până duminică între orele 11:00 – 14:00 și 15:00 – 17:00 și Agenția Wens Tour ( B-dul. Eroilor, Nr. 10), deschisă de luni până vineri între orele 9:00 și 18:00.
În limita locurilor rămase disponibile, biletele se vor pune spre vânzare la locație cu 30 de minute înainte de începerea evenimentelor.

Broșura Editing History
 
Loading...
Loading...